tisdag 26 maj 2009

BLODBRIST

Läser i DN om att det råder blodbrist på universitetssjukhusen i Sverige. Operationer ställs in på grund av detta och störst behov är det av blodgrupperna 0 och B.

Jag ska bli blodgivare! Jag har grupp 0, och det är ett lätt sätt för mig att bidra till någonting bra. Har tänkt det många gånger förut, men nu ska det bli av!

Gör som mig och anmäl dig du med! Om du bor i Piteå ringer du bara till Blodcentralen på 0911-753 60 så får du en tid! Info hittar du på geblod.nu

Jag ska dit om en vecka. Kom igen nu. Gör nåt bra för dina medmänniskor.

6 kommentarer:

  1. Jag hade gärna gett blod redan i morgon, tyvärr får jag inte det med nuvarande idiotiregler för att jag en gång för flera år sen provade sex med en av samma kön. Vet många som skulle kunna och vilja ställa upp och som inte haft sex med vare sig någon av samma kön eller någon annan på flera månader och som dessutom testat sig.

    SvaraRadera
  2. Men shit. Fan vad sjukt att reglerna är sånna! Så jäkla fördomsfullt. Vad har det med saken att göra liksom? Har man friskt blod så har man ju, oavsett hur ens sexliv ser ut. Riktigt trist. Du får hjälpa till att peppa andra att ge blod, så länge som reglerna är idiotiska.

    SvaraRadera
  3. Om de kunde se till att fixa lite bättre öppettider så kanske fler hade TID att ge!

    SvaraRadera
  4. Hade också gärna gett blod men får icke. Minimivikt 50kilo....I say why??

    SvaraRadera
  5. @BanditQueen: För komplett information rekommenderar jag www.geblod.nu, de har svar på alla frågor där. Och har de inte svaret på just den frågan så kan man skicka in frågor, så svarar de.

    Jag tror att svaret på din fråga är att alla som lämnar blod ger 450 ml/gång. För en genomsnittlig person motsvarar detta ungefär en tiondel av blodvolymen, vilket inte är något problem. Mindre personer har givetvis en mindre blodvolym, och att lämna 450 ml kan då bli för påfrestande för kroppen. Man får brist på blod i kroppen helt enkelt. Jag antar att anledningen till att alla ger 450 ml är för att hanteringen ska vara enkel och smidig. En påse betyder helt enkelt alltid samma mängd blod.

    SvaraRadera
  6. mja, tycker de borde se mer på alternativa metoder till blodgivning. jehovas vittnen vägrar ju alltid blod och de blir ju opererade ändå. en bekant blev hjärtopererad, tror operationen hette dubbel bypass och de använde inget blod. då om någonsin, när man opererar hjärtat tycker man ju blod behövs. problemet är att de läkare som utför blodfria operationer ofta behöver större expertis och erfarenhet, eftersom det kan bli lite svårare.

    SvaraRadera